Page image

11 en 12 mei 2024Bridge to Bach - met jong talent Zoey Dor

**Zaterdag 11 mei, 20:00 uur in Zutphen in de Wijngaard en op zondag 12 mei om 15:00 uur in de Bergkerk te Deventer. **

F. Bridge - Suite voor strijkorkest in e-klein (1910)

Frank Bridge's Suite voor strijkorkest in e-klein (1910) weerspiegelt een melodische pracht die later plaatsmaakte voor zijn experimenten met de atonale stijl van Schoenberg. Hoewel aanvankelijk onopgemerkt, groeide de suite uit tot een van zijn meest gevierde werken. Bridge, afkomstig uit een muzikaal gezin, speelde zowel viool als altviool en dirigeerde later gerenommeerde orkesten in zowel het Verenigd Koninkrijk als de VS. Zijn band met Benjamin Britten, zijn enige leerling, was als een vader-zoonrelatie. Ondanks zijn vakmanschap worstelde Bridge met de weinige erkenning als musicus door zijn tijdgenoten, zoals blijkt uit zijn hartverscheurende brief aan de Royal College of Music in 1933.

C.Ph.E.Bach - Celloconcert in A mineur (1750), soliste Zoey Dor

Carl Philipp Emanuel Bach, de begaafde zoon van J.S. Bach was de eerste 30 jaar werkzaam aan het hof van Frederik de Grote, waar zijn charmante en levendige persoonlijkheid floreerde. Zijn celloconcert in A mineur uit 1750, doordrenkt met rococo-invloeden, weerspiegelt een verfrissende reactie op zijn vaders serieuze stijl. Later, als kapelmeester in Hamburg, schreef hij voornamelijk kerkmuziek, waarmee hij zijn eigen unieke erfenis creëerde.

A. Roussel - Sinfonietta voor strijkorkest, opus 52 (1934)

Roussel’s muziek weerspiegelt zijn boeiende levenspad, van marineofficier tot gepassioneerde componist. Onder invloed van d'Indy, Franck, Debussy en Stravinsky creëerde hij een meesterwerk dat met een bijzondere première, uitgevoerd door het Orchestre féminin de Paris, de harten van het publiek veroverde. Het unieke verzoek voor een vrouwelijke contrabassist voegde een opmerkelijk hoofdstuk toe aan de glans van dit muzikale meesterwerk.

G.P. Telemann - Suite in G mineur (ca. 1730)

Georg Philipp Telemann’s levensverhaal is totaal anders dan die van zijn tijdgenoot J.S.Bach. Telemann werd enorm gewaardeerd en overal met open armen ontvangen. Al vroeg kwam hij in contact met G.F.Händel in Halle en later kreeg hij een invloedrijke rol in Leipzig om uiteindelijk als stadsmusicus in Hamburg te eindigen. Jaren later zou C.Ph.E.Bach hem daar opvolgen. Hij schreef meer dan 3000 werken: dat is meer dan Bach en Händel samen componeerden! In de Suite in G mineur spat het speelplezier ervan af. Maar hoe kan het ook anders met titels als Polonaise, Musette en Harlequinade?

Over soliste Zoey Dor

Zoey Dor begon met vioolspelen toen ze net kon staan, ze kreeg les van haar moeder. Toen ze echter een cd van Jacqueline du Pré met Brahms hoorde, wilde ze direct overstappen naar de cello. Na jaren zeuren kreeg ze op haar achtste verjaardag een cello. Zoey ging op les bij Like en Yke Viersen en sinds 2021 studeert ze bij Karlien Bartels aan de Jong Talentopleiding van het ArtEZ Conservatorium. Ze doet dit jaar eindexamen op de Vrije School in Amsterdam.

In 2023 won Zoey de eerste prijs op het Britten Celloconcours, als jongste in haar categorie, ze speelde in de Spiegelzaal voor Radio 4 en was te gast als ‘Jonge Held' bij Podium Klassiek. Ze heeft lessen en masterclasses gevolgd bij Quirine Viersen, Florent Maigrot, Monique Bartels en Gregor Horsch en ze maakt deel uit van het Bosmans Kwartet. Zoey is aanvoerder in het Nederlands Jeugd Strijkorkest (NJSO) dat onlangs de eerste prijs won op het internationale Summa Cum Laude Festival in Wenen.

Kaartverkoop

Kaarten á € 15,00 zijn online én bij de leden én de locatie verkrijgbaar.

Vrienden van het Deventer Kamer Orkest betalen € 10,00.

Jongeren van 13 tot 18 jaar betalen € 7,50.

Jongeren tot 12 jaar mogen gratis komen.

Foto Zoey Dor: Jeroen van der Spek

In 2023 won Zoey de eerste prijs op het Britten Celloconcours, als jongste in haar categorie.